החל מיולי: עונש מאסר למעסיק שיפסול מועמד בשל מידע פלילי אודותיו

אם לא יהיה שינוי, החל מה-12 ביולי 2022, ייאסר על מעסיקים להביא בחשבון מידע פלילי אודות מועמדים ועובדים לצורך קבלת החלטות הנוגעות להעסקתם (במקרים בהם המעסיק אינו זכאי לקבל את המידע על פי דין).

על פי החוק החדש, חוק המידע הפלילי ותקנת השבים (בסע' 38) למעסיק יהיה אסור לשקול את עניין העבר הפלילי כפרמטר לקבלה לעבודה במקרה שהמידע יגיע בכל זאת לידיעתו (נניח באמצעות חיפוש בגוגל או במאגרי פסיקה). גם הסכמת המועמד או העובד למסירת המידע לא תכשיר את המהלך. האיסור על קבלת המידע בחוק החדש הוא גורף. המעסיק פשוט לא יהיה זכאי לקבלו.

אם עד היום לא מנע חוק המרשם הפלילי ותקנת השבים, ממעסיק לבקש מידע ישירות ממועמד בנוגע לעברו הפלילי (אלא רק מנע ממנו לקבל מידע מתוך מרשם פלילי), כעת אפשרות זו יורדת מהפרק. הסנקציות חמורות וכוללות עונשי מאסר (סע' 42). החוק החדש יעמוד כעת לצדם של תובעים, לצד חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, לפיו ניתן לתבוע פיצוי גם ללא הוכחת נזק. כלומר, פטיש נוסף על ראשם של המעסיקים.

מטרת החוק ברורה: המעגל הראשון שייהנה ממנו הם אסירים משוחררים, שכניסתם כיום לעולם העבודה לא פשוטה בלשון המעטה. המעגל השני הוא החברה בכללותה, שתהנה משילובם של האסירים לשעבר ומהישארותם מחוץ למעגל הפשיעה.

ראש הטופס

תחתית הטופס

אלא שלמרות הכוונות הטובות, החוק במתכונתו הנוכחית איננו מאוזן. הוא דרקוני מדי, סוגר מדי על המעסיקים ויכול לגרום להם נזק של ממש. המחוקק חייב היה לחשוב על נקודות איזון, כמו למשל: החרגת ענפים מסוימים במגזר הפרטי, קביעת הבחנה בין סוגי העבירות תוך התחשבות בערך החברתי שנפגע, הזמן שחלף מביצוע העבירה, הזיקה שבין העבירה הפלילית למשרה הרלוונטית, שקילת האינטרס הציבורי, התייחסות לחשש מפגיעה בשלומו או ביטחונו של אדם או קבוצה, מצב שיקומו של האסיר המשוחרר ונסיבותיו האישיות.

אמנם, בחוק הוחרגו מספר ענפים בסקטור הציבורי, כמו מערכת הביטחון והחינוך, אך הסקטור הפרטי בכללותו נשאר ללא פתרון. כך, לדוגמה, מצבים בהם תועסק עובדת בעלת רקע פלילי בעבירות רכוש כסמנכ"לית כספים או עובד בעל רקע פלילי בעבירות סמים שיתקבל לעבודה בחברת תרופות, הם אפשריים לפי החוק החדש, אך אי אפשר לקבלם.

הממשלה, שערה לנוסח הרחב והבעייתי, הגישה לפני כחודש הצעת חוק שמטרתה להטמיע את השינויים הדרושים ולסייג את האיסור, כמו למשל, בדומה להסדר הקבוע בחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, להחיל את האיסור הקבוע בסעיף 38 רק על אדם שמעסיק לפחות 6 עובדים.

הצעת החוק הממשלתית טרם קודמה, ובשל היקף השינויים המוצעים ייתכן שלא יהיה מנוס מלדחות פעם נוספת את כניסתו לתוקף.

מאמר שלי בנושא פורסם בעיתון 'הארץ' https://did.li/lp4YH

יש לכןם שאלה?

אל תהססו לפנות

שלכםן

הילה

הילה אראל-שמש

הילה אראל-שמש

עורכת דין ונוטריונית, יועצת לחברות וארגונים בתחום דיני עבודה ומעבירה הרצאות בנושא
הטרדות מיניות בעבודה
והתעמרות במקום העבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה