זכויות העובדים במנוחה השבועית

מאמר משפטי מאת הילה אראל-שמש, עורכת דין ונוטריונית

מה בין יהודי לשאינו יהודי

חוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א – 1951 קובע כי לכל עובד מגיעות 36 שעות רצופות של מנוחה במהלך השבוע. לעובדים יהודים אין שיקול דעת בענין, יום המנוחה השבועי שלהם הוא יום שבת. לעומת זאת, עובדים שאינם יהודים, רשאים לבחור את יום המנוחה השבועי שלהם מתוך שלש האפשרויות: שישי, שבת או ראשון. הבחירה של עובדים אלה לא חייבת בהכרח להיות קשורה לדת, היא יכולה להיות מושפעת גם ממניעים כלכליים או חברתיים, אבל, יום המנוחה שבחרו, הוא היום הקובע לצורך חישוב וקביעת זכויותיהם בענין. לכן אני מציעה לשני הצדדים לוודא כי בהסכם העבודה או בטופס הודעה לעובד מצוין מפורשות מהו יום המנוחה השבועי.

איסור אפליה על רקע בחירת יום המנוחה השבועי

אפליה על רקע יום המנוחה השבועי של עובד היא אסורה בהחלט. החוק עצמו אוסר זאת מפורשות וקובע כי אסור למעביד להפלות בין עובדים על רקע הסכמה/אי הסכמה לעבוד במנוחה השבועית. אסור גם לכפות על עובד לעבוד ביום המנוחה השבועית ועובד שנדרש לעשות כן צריך להודיע על סירובו תוך שלושה ימים ממועד הדרישה. בהתאמה, הסכם עבודה המחייב את העובד לעבוד ביום המנוחה השבועי בניגוד לרצונו נוגד את הוראות החוק וסירובו של העובד בענין זה לא יהווה הפרת חוזה.

איסור העסקה בתוך 36 השעות

העסקת עובד, יהודי או שאינו יהודי, בשעות המנוחה השבועית היא אסורה בהחלט אלא אם ניתן היתר מיוחד לכך ממשרד הכלכלה. ההיתר יינתן רק במקרה שהפסקת העבודה תפגע ברכוש, בגוף, בסיפוק צרכים מסוימים או בביטחון המדינה החשובים לאוכלוסיה או חלקה, לדוגמא בתי החולים, טרמינלים וכיוב'. לעבודות בענפים מסוימים, רשאי שר הכלכלה לקבוע בתקנות מנוחה שבועית הקצרה מ-36 שעות אך לא פחות מ-25 שעות רצופות, לדוגמא עובדי תחבורה, עובדי בתי קולנוע וכיוב'.

השכר

150%  מהשכר הרגיל הוא גובה הגמול המגיע לעובד עבור עבודתו במנוחה השבועית. במקרה שהעבודה במנוחה השבועית חרגה ממכסת שעות יום העבודה, תשולם תוספת של 25% עבור השעתיים הנוספות הראשונות, כלומר סה"כ 175% מהשכר הרגיל; ועבור כל שעה נוספת מעבר לשעתיים הנוספות הראשונות תשולם תוספת של 50%, כלומר סה"כ 200% משכר העבודה הרגיל.

מוצאי שבת

עבודה במוצ"ש אינה מזכה את העובד בגמול המיוחד, אלא בשכר רגיל. יחד עם זאת, אם עובד הועסק במוצאי שבת ולפני תחילת עבודתו במוצ"ש לא קדמה הפסקה רצופה בת 36 שעות, העבודה במוצאי שבת תיחשב כעבודה במנוחה השבועית ותזכה את העובד בגמול עבור העסקה במנוחה השבועית, כלומר ב- 150%. אם העובד הועסק במוצ"ש אך לפני כן ניתנה לו מנוחה בת 36 שעות לפחות, הוא לא יהיה זכאי לגמול המיוחד.

הילה אראל-שמש

הילה אראל-שמש

עורכת דין ונוטריונית, יועצת לחברות וארגונים בתחום דיני עבודה ומעבירה הרצאות בנושא
הטרדות מיניות בעבודה
והתעמרות במקום העבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה