חודש יולי בפתח אז בואו נדבר על דמי ההבראה

דמי ההבראה משולמים בדרך כלל עבור חודש יולי, כלומר נכללים בתלוש אוגוסט. הנה כמה נקודות שכדאי וחשוב שתדעו בנושא:

1. בעבר, מטרת תשלום דמי ההבראה היתה מימון נופש לעובדים. עם הזמן, התשלום ניתן ללא תנאי יציאה לנופש ולא ניתן לוותר על דמי ההבראה או חלקם.

2. הזכאות מותנית בצבירת ותק של שנה לפחות. לאחר השלמת שנת עבודה התשלום יהיה רטרואקטיבי החל מיום העבודה הראשון. עובד יהיה זכאי לחלק יחסי עבור חלק מהשנה, בכפוף לכך שהשלים שנת עבודה אחת לפחות. כך למשל, אם תחילת עבודה ב 02/2021 ודמי ההבראה משולמים בשכר יולי, אזי ישולמו דמי הבראה בגין שנה וחצי.

3. דמי ההבראה מחושבים בהתאם לוותק, היקף משרה ומשך העסקה באותה שנה.

4. התעריפים נחלקים לפי מגזר פרטי וציבורי. בעוד במגזר פרטי התשלום עומד על 378 ₪ ליום, במגזר ציבורי עומד התשלום על 449 ₪ ליום.

5. ותק- כמות הימים תלוית ותק:

השנה הראשונה מזכה ב- 5 ימי הבראה

2-3 שנות ותק מזכות ב- 6 ימי הבראה

4-10 שנות ותק מזכות ב- 7 ימי הבראה

11-15 שנות ותק מזכות ב – 8 ימי הבראה

  • שנות ותק מזכות ב – 9 ימי הבראה

20 שנות ותק ומעלה מזכות ב- 10 ימי הבראה

6. היקף משרה – התשלום יחושב לפי חלקיות משרה. למשל עובד שהחל לעבוד במקום עבודה חדש ועבד בו שנה וחצי בחצי משרה יהיה זכאי ליומיים וחצי (5 ימים X 50% משרה) עבור השנה הראשונה. עבור מחצית השנה השנייה יהיה זכאי ליום וחצי (6 ימים X 50% X 1/2 שנה).

7. לעובדים שעתיים שעובדים מספר שעות שבועיות קבוע, יחושב היקף המשרה באמצעות חלוקת מספר שעות העבודה השבועיות ב-42. לדוגמא עובדת עם ותק של 10 שנים במקום העבודה שעובדת 18 שעות בשבוע תהיה זכאית ל-7 ימי הבראה X 378 ₪ ליום X 18/42.

8. לעובדים שעתיים שעובדים מספר שעות חודשיות קבוע, יבוצע חישוב היקף המשרה  על-פי מספר השעות החודשיות שלהם חלקי 182.

9. לעובדים שעתיים שעובדים בהיקף שעות משתנה יבוצע חישוב בהתאם למספר השעות החודשיות הממוצע ב-12 החודשים האחרונים חלקי 182 שעות.

10. אופן התשלום הוא בדרך כלל שנתי ומשולם לרוב בחודש יולי. אפשר לחלופין לשלם חודש בחודשו  או בחודש אחר בשנה. בכל מקרה חשוב להקפיד על שורה נפרדת בתלוש, בין אם מדובר בתשלום שנתי או חודשי. עובד שסיים לעבוד יהיה זכאי לתשלום דמי הבראה בגמר חשבון לפי החלק היחסי שמגיע לו בכפוף לותק של שנה לפחות. תקופות של חל"ת אינן נכללות בחישוב, אך תקופות של מחלה, מילואים, חופשה בתשלום או חופשת הורות ייכללו. אשר לתקופות של שמירת הריון או תאונת עבודה, טרם נקבעה הלכה מחייבת בענין של בית הדין הארצי, וישנן החלטות בנושא לכאן ולכאן.

יש לכםן שאלה/ייעוץ בנושא?

פנו אלי!

שלכםן

הילה

הילה אראל-שמש

הילה אראל-שמש

עורכת דין ונוטריונית, יועצת לחברות וארגונים בתחום דיני עבודה ומעבירה הרצאות בנושא
הטרדות מיניות בעבודה
והתעמרות במקום העבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה