להסכם עבודה חשיבות קריטית למעסיק

טעות נפוצה קיימת בקרב מעסיקים : להימנע מהסכמי עבודה מתוך מחשבה שההסכם עלול לשמש את העובד נגד מעסיקו. אז בואו נעשה סדר: טעות הרת אסון! בדיוק הפוך: להבדיל מהעובד שחוקת העבודה מגנה עליו באמצעות זכויות קוגנטיות בלתי ניתנות להתניה, כגון זכויותיו לפנסיה, מחלה, חופשה, שכר מינימום, שעות נוספות ועוד ועוד, אין חוקת עבודה המגנה על המעסיק – להפך – יש כמעט רק חובות ואיסורים שחלים על המעסיק: החובה לשלם שכר מינימום; לשלם שעות נוספות; לשלם ימי מחלה וחופשה; להפריש פנסיה לעובד; לשלם פיצויי פיטורים; להודיע לעובד שאינו מתקבל לעבודה; להחתים על טופס הודעה לעובד; לשלם לעובד עד היום ה-9 לחודש העוקב; לנהל פנקס שכר ופנקס חופשה; לקיים שימוע לפני פיטורים ומתן זכות טיעון לעובד. והאיסורים: אסור לפטר בזמן מחלה; אסור לפטר ללא מתן הודעה מוקדמת; אסור לנטר פעולות עובד ללא הסכמתו; אסור להגביל עובד באי תחרות למשך תקופה לא סבירה; אסור לפטר עובדת בהריון; אסור לפטר עובדת בטיפולי פוריות או בחופשת לידה; אסור לפטר את בעלה של העובדת (בנסיבות מסוימות); אסור לשלם שכר כולל; אסור לקזז; אסור להעסיק עובד ביום המנוחה השבועי ועוד ועוד.
ברור שאין הדדיות בין ה"חובות" ו"האיסורים" שחלים על המעסיק לבין הזכויות שזכאי להן העובד על פי חוק. ועל כן, הסכם העבודה הוא קריטי למעסיק, הזדמנות נדירה חד פעמית לעגן ולקבע את זכויותיו כלפי העובד ואת חובות העובד כלפיו. מטרת ההסכם היא לקבע וודאות ביחסי הצדדים, למשל לקבע את זכותו של המעסיק לנטר אחר פעולות העובד או את התחייבות העובד שלא לעבוד שעות נוספות ללא אישור המעסיק או לא לגנוב או לגלות סודות מסחריים או לא לעבוד במקומות עבודה נוספים.
הסכם עבודה הוא שירות ולא מוצר שמורידים בגוגל. יש לתפור אותו בחליפת חייט מדוייקת לעסק ולצרכי העסק. למשל, הסכם עבודה לעובד במשרד לרישום פטנטים ייתן דגש על חובת הסודיות של העובד, ואילו במיזם סטראטאפ ניתן דגש על חובת אי התחרות של העובד. במשרדי אדריכלות או קרייאטיב נדגיש את נושא זכויות היוצרים וכן הלאה.
הסכמי עבודה גם מתעדכנים כל העת עקב תיקוני חקיקה ופסיקות בית הדין הארצי, שיש להם קשר ישיר עם ניסוח ההסכמים. למשל פסיקת בית הדין הארצי שניתנה לא מזמן, אפשרה ניטור על פעולות העובד כל עוד הדבר ניתן בהסכמתו. כך נולד 'סעיף הסכמת הניטור', סעיף שמגן על המעסיק מפני טענת הפגיעה בפרטיות
וזה עובד גם הפוך – הסכמים שכוללים בתוכם סעיפים בלתי חוקיים, כמו שלילת פיצויים במקרה של פיטורים או קיזוזים אסורים מהשכר או הסכם בעברית לעובד זר שאינו מבין את השפה "לא יחזיקו מים". הם חושפים את המעסיק בפיצויים וקנסות והנייר שהם כתובים עליו לא יהיה שווה כלום.
הסכם עבודה אם כן הוא יצירה. לא פחות מכל הסכם או כתב טענות אחר, ולכן, מעסיק שרוצה להגן על העסק שלו ולהביא למינימום חשיפה בפני תביעות – חייב איש מקצוע נכון לבניית ההסכם, קרי, עו"ד שמומחה בתחום.

הילה אראל-שמש

הילה אראל-שמש

עורכת דין ונוטריונית, יועצת לחברות וארגונים בתחום דיני עבודה ומעבירה הרצאות בנושא
הטרדות מיניות בעבודה
והתעמרות במקום העבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה