מה הקשר בין החידוש בדווחי אחריות תאגידית למשקיעים על הטרדות מיניות להשבעת הממשלה?

בחודש אפריל 2021 פרסמה הרשות לניירות ערך מסמך הנוגע לדיווחי אחריות תאגידית של חברות וקראה בו בין היתר לחברות לפרסם דו"ח שיכלול גם התייחסות לנושאים סביבתיים וחברתיים יחד עם הדו"ח הכספי.

תכלית החידוש מגיעה בעקבות מגמה עולמית: "חברה שתרצה לקבל מימון בשווקים בינלאומיים תהיה חייבת לתת גילוי גם בנושאים אלה".

נכון להיום, חברות ציבוריות בישראל מחויבות לדווח למשקיעים על אירועים מהותיים שיש בהם להשפיע על מחיר המניה. קרי, לתפיסתה של הרשות לניירות ערך נכון לאפריל 2021 – הכלל צריך להיות תקף גם לאירועים שאינם פיננסיים, לרבות תחומי חברה וסביבה כמו נושא ההטרדות המיניות או עובד שנהרג באתר בניה לצורך הענין. מידע שיהיה נגיש לציבור המשקיעים.

אבל לא רק המגמה העולמית הביאה לחידוש, אלא כנראה גם פרשה מקומית:

סביר להניח שהשם שירה חדד לא אומר לרובכם דבר, אבל היא זו שכנראה חוללה את המהלך:

שירה חדד, זכיינית קפה גרג בביל"ו סנטר ששייך לקבוצה, התלוננה בפני הנהלת הקבוצה כי מנכ"ל המתחם, מנחם מעודי, הטריד אותה מינית. לאחר התלונה מעודי קודם לתפקיד מנכ"ל קניון 'לב אשדוד' במקביל לתפקידו כמנכ"ל ביל"ו סנטר. חדד פונתה מהקניון.

לאחר הפרסום עצומה אינטרנטית שעליה חתמו כאלף איש קראה למנהלי הגופים המוסדיים להפסיק את ההשקעה במליסרון, הבעלים של המתחם.

מליסרון השיבה כי התלונה טופלה מיד כשעלתה וסיום השכירות של חדד נבע משיקולים מסחריים. כמו כן שהם מחויבים למדיניות של אפס סובלנות בנושאי הטרדות מיניות.

חדד הגישה תביעה פיצויים בינואר 2020 בגובה 1.3 מיליון ₪ נגד מעודי ומליסרון בטענה "להטרדה מינית ממושכת העולה כדי סחיטה באיומים וביצועם של מעשים מגונים תוך ניצול יחסי הכוח". לטענתה, מליסרון התרשלה בטיפול בתלונה ובעקבות הטיפול הכושל, נסגרה התלונה ונקבע כי "לא נמצאו ממצאים".

התפתחות מרתקת בפרשה – בעל מניות במליסרון מבקש להגיש בקשה נגזרת

בעקבות המקרה הגיעה התפתחות מרתקת וחדשנית : בעל מניות במליסרון הגיש בקשה לביהמ"ש לגילוי מסמכים בנושא, לפני הגשת תביעה נגזרת (תביעה שמגיש בעל מניות בשם חברה כנגד מנהליה על שפעלו לכאורה כנגד האינטרסים של בעלי המניות), בטענה ש"בכירי החברה כשלו בטיפול בתלונה על הטרדה מינית".

לטענתו: "בשנים האחרונות גופי השקעה רבים, ובהם משקיעים בינלאומיים, מקדישים חשיבות רבה לנושאי האחריות התאגידית וישנן מדינות שבהן חובה על תאגידים לפרסם דוח פומבי המכונה ‘דוח אחריות תאגידית בהם משולבים פעמים רבות התייחסות לטיפול התאגיד בתלונות בגין הטרדה מינית ומדיניות התאגיד בתחום".

"חייבים לנהוג בגילוי תמונה מלאה למשקיע. תלונה על הטרדה מינית צריכה להיחשב כאירוע מהותי ולגרור דיווח מיידי לבורסה. למליסרון נוצר סיכון כעת כתוצאה מהתנהלותה בתחום ההטרדה המינית". כך בעל המניות.

נראה אם כן שגם בישראל מתפתחת פרקטיקה המחייבת דיווח פומבי על טיפול בהטרדות מיניות בחברה וטוב שכך.

אז איך כל זה קשור להשבעת הממשלה החדשה?

על רקע האמור וריבוי פרסומים בכלל של הטרדות מיניות בזמן האחרון, אי אפשר להתעלם מהודעתו של יאיר לפיד על משיכת מינויו של ח"כ מאיר כהן מתפקיד יו"ר הכנסת, מי ששנים דובר עליו שאין מתאים ממנו לתפקיד המיועד. לפי הערכות פוליטיות אותה "משיכה" נבעה מ"עננת ההטרדות המיניות" שפורסמה בעניינו בתחקיר עובדה בזמנו. כהן ימונה במקום זאת לשר הרווחה.

חשוב לציין כי התיק במשטרה נסגר. אף אישה לא התלוננה נגד כהן והעדים עליהם התבסס התחקיר לא נמצאו מהימנים.

נשאלת השאלה:

אם עננת הטרדות המיניות אכן מרחפת מעל ראשו של ח"כ מאיר כהן אז מדוע המינוי לשר הרווחה

מנגד, אם ׳יש עתיד׳ סמוכה ובטוחה שאין שום עננה והאיש נקי מכל רבב – אז מדוע משיכת המינוי ליו׳ר הכנסת

וזה מחבר אותנו לפתיח הארוך בנושא האחריות התאגידית ולחובות של מעסיקים כמוכם בנושא: כפי שאתם ודאי יודעים כמי שמנהלים עסק, מעסיקים לא יכולים ואסור להם להתעלם משמועות או תלונות בנושא. אתם הלוא חייבים לקיים בירור על פי חוק ובסד זמנים לחוץ (בטח ובטח בחברות ציבוריות אז מתמנה גם "בודקת חיצונית").

על רקע אלה, לא נכון יותר ש׳יש עתיד׳ תזים או תאשש את אותה ׳עננה׳ לפני המינוי באמצעות בירור מעמיק ויסודי לפני המינוי?  כך שלכל הפחות תדע להראות ביום הדין (אם יגיע) שעשתה הכל כולל הכל בכל אמצעי לגיטימי שבדקה מטעמה אם היה או לא היה  הגם שהתיק במשטרה נסגר.

העולם העסקי, הפרטי והציבורי, הבין ומבין שהטרדות מיניות הן לא ענין של מה בכך, שהסיכונים והחשיפה הם אדירים, נוסף לנושא הערכי מוסרי שהוא מאליו ברור. הגיע הזמן שגם המנהיגים שם למעלה יאמצו זאת.

בפתחה של תקופה חדשה עם השבעת ממשלה חדשה אולי הגיעה העת לשינוי.  

לינק למאמר שלי בנושא מיום 11.6.21 באתר "זמן ישראל"

https://www.zman.co.il/228274/

מצאתם ענין בדיוור?

שתפו אותי ואל תהססו לפנות אלי בכל שאלה או דילמה בנושא

שלכם.ן

הילה

הילה אראל-שמש

הילה אראל-שמש

עורכת דין ונוטריונית, יועצת לחברות וארגונים בתחום דיני עבודה ומעבירה הרצאות בנושא
הטרדות מיניות בעבודה
והתעמרות במקום העבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה