מה זה "תוספת" לשכר? ומתי היא תיכלל בחישוב פיצויי הפיטורים?

מאמר משפטי מאת הילה אראל-שמש, עורכת דין ונוטריונית

מתי "תוספת" תיחשב ל"תוספת" שלא נכללת בפיצויים? התשובה טמונה באותנטיות של התוספת או האם מדובר בפיקציה. נסביר: 

בית הדין לעבודה חייב מעסיק לשלם לעובדו הפרשי פיצויי פיטורים בסך של כ- 50,000 ₪ לאחר שפסק ש"הוצאות הדיור" שקיבל מהווים למעשה העלאה במשכורת (סע"ש 41477-04-15 אברג'יל נ' ה.שטרן) והעלאה במשכורת הלוא היא חלק בלתי נפרד מהשכר שיש להכליל בחישוב הפיצויים. רכיב הדיור, נקבע, הוא פיקציה כי מהווה בפועל העלאה בשכר ולכן יש להחשיב אותו כחלק מהשכר הקובע.

למה זה חשוב כל כך? משום שפסק הדין הזה מהווה עוד נדבך בדרך בה קובעת הפסיקה כיום אם יש או אין לכלול תוספת שכר כזו או אחרת בחישוב פיצויי פיטורים.

בעקרון אין להביא בחשבון הפיצויים מרכיב של שכר עבודה שלא נקבע בתקנות, כמו למשל "תוספת רכב" או "דמי הבראה". אבל, יחד עם זאת, מתפתחת ועולה מגמה הקובעת כי יש לאשר כל הסכמה שהושגה בין הצדדים המביאה בחשבון את כל מרכיבי השכר לרבות תוספות שאינן מצוינות בתקנות! ואת זאת יש לקחת בחשבון. 

רוצה לומר – אם שילמתי לעובד שלי "תוספת דיור" אבל תכלס העליתי לו את המשכורת וזו תוספת קבועה, היא תהווה חלק בלתי נפרד מהשכר ותיכלל בחישוב הפיצויים.

ועל מי הנטל? במקרים בהם רכיב השכר אינו מכונה "תוספת" אלא למשל "דיור" (כפי שקרה במקרה זה) ואז מוטל הנטל על המעסיק לשכנע שאין לכלול אותו בחישוב פיצויי הפיטורים; ואילו, במקרים בהם רכיב השכר מכונה "תוספת", על העובד נטל השכנוע שאותו תשלום מסוים הוא חלק משכר היסוד .דוגמא מובהקת נוספת לחשיבות של קשר ישיר בין עו"ד לרו"ח שמנפיק את התלוש! 

מבחן נוסף הוא "מבחן ההתניה": האם התשלום היה מותנה?  אם כן – הוא לא ייכלל בפיצויים, ואם לא – הוא כן ייכלל בפיצויים. יש בזה הגיון. זה בדיוק מראה על אותה פיקציה.

לסיכום – אל תתחכמו –  שם הרכיב בתלוש לא קובע את מעמדו לעניין חישוב הפיצויים אלא מהותו ותכליתו. החזר הוצאות אמיתי לא היה נחשב כשכר לצורך חישוב פיצויי פיטורים. החזר עבור מוניות למשל מעת לעת לא ייכלל בפיצויים, אבל, לעומת זאת, החזר, כמו במקרה הנדון, שהיווה הלכה למעשה העלאת שכר הוא פיקטיבי וייכלל בפיצויים. 

לסיכום – התייעצו על כל תוספת לשכר ועל הדרך בה תצוין בתלוש.

הילה אראל-שמש

הילה אראל-שמש

עורכת דין ונוטריונית, יועצת לחברות וארגונים בתחום דיני עבודה ומעבירה הרצאות בנושא
הטרדות מיניות בעבודה
והתעמרות במקום העבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה