מעט מדי, מאוחר מדי – אבל טוב שהגיעה! חופשת הלידה לאבות

ביום רביעי האחרון (11.5) התבשרנו, כי חופשת הלידה לאבות במתווה החדש המוצע (שטרם גובש סופית) ייכלל בתקציב המדינה שיובא לאישור הממשלה בחודש יוני הקרוב.

בכפוף לכך שהתיקון יעבור בכנסת, יוכלו אבות לממש חופשת לידה שתארך בין שבועיים לחודש על חשבון המדינה וללא קיזוז מחופשת הלידה של האם.

להבדיל מהמתווה הקיים שלא מומש כמעט בכלל (פחות מ-1% מהאבות) לפיו, חופשת לידה לאבות היא על חשבון ימי החופשה או המחלה שלהם, יוכל כל אב, לפי המתווה המוצע, לצאת לחופשת לידה של שבועיים עד חודש (טרם נקבע) החל מהשבוע ה-15 לחופשת לידה (אז מסתיימת התקופה עבורה משולמים דמי הלידה לאם) והאם תוכל לחזור לעבוד בידיעה שהתינוק/ת שלה בבית עם אבא.

במצב זה, אם יעבור החוק, לאחר 15 שבועות של חופשת הלידה, יתייצבו ההורים מול הבחירה: חל"ת לאם, קרי, ללא תשלום ; מטפלת או מעון לתינוק/ת (בתשלום נכבד) ; או חזרת האם לעבודה בזמן שהאב יישאר בבית עם התינוק/ת לעוד שבועיים עד חודש ויקבל דמי לידה מלאים.

השינוי שעתיד לחול:  נשים ידורבנו לחזור לעבוד, מעסיקים/ות ייהנו מעובדות שחוזרות במהרה אחרי הלידה (ולא מממשות את תקופת החל"ת עד שנה) וההורים יוכלו לשאת יחד באחריות כלכלית, רציפות תעסוקתית ועיצוב הקשר הראשוני הכל-כך חשוב עם התינוק/ת החדש/ה.

נכון, אפשר היה לחשוב על חופשה ארוכה (הרבה) יותר או על פורמטים כאלה ואחרים שקיימים בעולם וכתבתי עליהם לא פעם https://did.li/XcXfT,  וכן ישנה הביקורת ("כלכלת בחירות" או "סיפסוד מעונות יום במקום" או ש"השכר של האם ממילא ירד כי אחוז המשרה שלה יצומצם" וכד')

אבל זה בהחלט משהו, זו התחלה.

יהיה מעניין לראות את היישום (בתקווה שיעבור) ואת אחוז ההורים שיממשו את השינוי. מה שבטוח הוא, שהרווח של כולםן.

יש לכםן שאלה בנושא?

פנו אלי!

שלכםן

הילה

הילה אראל-שמש

הילה אראל-שמש

עורכת דין ונוטריונית, יועצת לחברות וארגונים בתחום דיני עבודה ומעבירה הרצאות בנושא
הטרדות מיניות בעבודה
והתעמרות במקום העבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה