מצב נפשי בריאותי – התפטרות בדין מפוטר?

מאמר משפטי מאת הילה אראל-שמש, עורכת דין ונוטריונית

מצב נפשי בריאותי (ולא רק פיזי) יכול לזכות עובד בתשלום פיצויי פיטורים אם הודיע על עזיבתו עקב כך וכל עוד עומד בתנאי סעיף 6 לחוק פיצויי פיטורים.

כך, קיבל בית הדין לעבודה טענתה של עובדת, לפיה העזיבה בשל מצבה הנפשי אליו נקלעה בעקבות המתיחות עם הבוס נחשבת להתפטרות על רקע מצב בריאותי וחייב את המעסיק לשלם לה פיצויי פיטורים בגובה כ-58,000 שקל (סע"ש 38314-11-13).

במקרה זה, על רקע מחלה בה לקתה העובדת בכפות ידיה שמנעה ממנה לבצע מטלות רבות בעבודה, התפתח סכסוך עבודה מתמשך בינה לבין המעסיק שהוביל להתפתחות פגיעה נפשית אצלה. המענין הוא, שהליקוי הרפואי של העובדת לא הגביל אותה בעבודה בכפות ידיה ולמעשה לא היתה זכאית לפיצויי פיטורים על בסיס הפגיעות הפיזיות בכפות הידיים. אבל(!) היא סבלה ממצב נפשי שלא אפשר לה להמשיך לעבוד בחברה ובגללו נאלצה להתפטר, וזו העילה שזיכתה אותה בפיצויי הפיטורים.

פסיקת בית הדין מאליו מובנת לאור תנאי סעיף 6 לחוק פיצויי פיטורים. מצב נפשי שאינו מאפשר המשך העסקה בהחלט עלול לעמוד בתנאים המצטברים ולזכות בפיצויים, ואלה תנאיו:
*התפטרות
*מצב בריאותי של עובד או בן משפחה
*קשר סיבתי בין ההתפטרות לבין המצב הבריאותי (לרגל)
*קיומה של סיבה מספקת להתפטרות לאור הממצאים הרפואיים, תנאי העבודה ושאר נסיבות הענין

עובד שסובל מפגיעות נפשיות שאינן מאפשרות לו להמשיך לעבוד באותו מקום עבודה או אצל אותו מעסיק, יהא זכאי ככל הנראה לפיצויי פיטורים וכל זאת על רקע התכלית העומדת בבסיסו של סעיף 6: הזכות לעזוב מקום עבודה אחד בו אינו יכול להמשיך לתפקד ולעבור למקום עבודה אחר לבחירתו. יש להמעיט בהגבלות המוטלות עליו באמצעות הפסד פיצויי פיטורים וודאי וודאי למנוע פגיעה בחופש העיסוק שלו (במשק מודרני ותחרותי המבוסס על מעבר חופשי של מצרכים, הון, עבודה ושירותים).

הילה אראל-שמש

הילה אראל-שמש

עורכת דין ונוטריונית, יועצת לחברות וארגונים בתחום דיני עבודה ומעבירה הרצאות בנושא
הטרדות מיניות בעבודה
והתעמרות במקום העבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה

"אוף השימוע הזה"

לפני מספר חודשים נפגשתי עם מנכ"ל חברה שמעסיקה אלפי עובדים. הוא שיתף אותי בכך שהחברה שלו פועלת תמיד לשלם לעובדיה על השקל את מלוא זכויותיהם ומקפידה הקפד היטב בכל הקשור בתנאי העסקתם. אחד הנושאים שהציקו לו היה ענין השימוע.
'אוף שימוע הזה', הוא אמר לי 'לא מבין מה צריך את זה? אם החלטנו שעובד לא מתאים אז הוא לא מתאים. נקודה. ומה זה הזימון הזה? הפרוטוקול? למה להקשות?"

למאמר המלא »

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה