על הזכויות שלכם.ן ושל העובדים בחגים

לקוחות יקרים,

לרגל ימי חול המועד ריכזנו עבורכם.ן נקודות רלוונטיות בנושא:  

*כתוב בלשון זכר אך מתייחס לשני המינים כאחד

דמי חגים 

עובד יהודי זכאי ל-9 ימי חג בשנה בתשלום (בנוסף לימי החופשה השנתיים העומדים לזכותו) ראש השנה, יום הכיפורים, שני ימי סוכות, שני ימי פסח, חג השבועות ויום העצמאות. עובד שאינו יהודי יבחר האם לקבל תשלום לפי חגי ישראל או לפי דתו. עובד שבחר את חגי דתו ומקום עבודתו סגור בחגים יהודיים, לא יקבל כפל תשלום. ימים אלה ינוכו ממכסת ימי החופשה השנתית שצבר.

מעסיק יכול לקבוע כי בחול המועד יצאו העובדים לחופשה מרוכזת
ניתן להוציא את העובדים לחופשה מרוכזת בימי חול המועד תוך תיאום עמם והתחשבות ככל הניתן ועל חשבון ימי החופשה הצבורה שלהם. אם אורך החופשה הוא שבוע ומעלה יש לתת התראה של שבועיים מראש.

לעובד שניצל את כל ימי החופשה ומחויב לצאת לחופשה מרוכזת – ישולמו ימי חופשה 
המעסיק אינו רשאי לחייב עובד שניצל את כל ימי חופשתו לצאת לחופשה מרוכזת, ואולם, אם עשה כן, עליו לשלם לו את מלוא שכרו וללא צבירת יתרת חופשה שלילית.

על ההבדלים בין עובד בשכר חודשי לעובד שעתי/יומי
עובד בשכר חודשי ("עובד במשכורת") יקבל את מלוא שכרו גם בחודשים בהם חלים חגים. עובד בשכר יומי/חודשי זכאי לתשלום דמי החגים בתנאי שעבד לפחות 3 חודשים ולא נעדר מהעבודה יום לפני או אחרי החג, אלא בהסכמת המעסיק. עובד לא יהיה זכאי לתשלום עבור יום חג שחל בשבת או בשישי (אם עובד 5 ימים בשבוע) או ביום בו ממילא לא היה מתוכנן לעבוד. לעובד משמרות ישולמו דמי החגים רק אם אמור היה לעבוד באותו היום.  אותו הדין חל גם על עובדים מהבית.

גובה התשלום עבור יום חג

כגובה התשלום עבור יום עבודה רגיל.

עבודה בחג

ניתן להעסיק עובד בחג רק בכפוף להיתר ממשרד העבודה. עובד במשכורת חודשית זכאי לתוספת של 50% מערך שכרו היומי. עובדים יומיים או שעתיים זכאים לשכר בשיעור של 150% משכרם הרגיל בנוסף לתשלום עבור דמי חג. כלומר 250% (150% עבור שעות העבודה בחג ו- 100%  כדמי חגים).

עבודה בערב חג
במקומות עבודה של 6 ימים בשבוע עבודה בערב חג תהא עד 7 שעות. כל שעה מעבר לכך תיחשב שעה נוספת. במקומות עבודה של 5 ימים בשבוע, עבודה בערב חג של 8 שעות תזכה בתשלום של 9 שעות ועבודה בערב חג של 7 שעות, תזכה בתשלום של 8 שעות  – לבחירת המעסיק.

ימי חול המועד נחשבים לימי עבודה רגילים
כל עוד לא קיים הסכם, צו או נוהג, הקובעים אחרת, ימי חול המועד הם ימי עבודה רגילים לכל דבר וענין. אם מקובל במקום העבודה לעבוד בימים אלה באופן מצומצם, ימשיך המעסיק לנהוג כך ובמצב של שינוי יעדכן את העובדים.

מעסיק רשאי לבטל הטבות הניתנות בחגים
החוק לא מחייב מעסיק להעניק לעובדים שי לחג או ימי עבודה מקוצרים בתשלום מלא בתקופת חול המועד. יחד עם זאת, מעסיק שיצר נוהג במקום העבודה ברבות השנים להטבות רשאי לשנות את הנוהג באופן רוחבי מטעמים סבירים כגון צמצומים או שינוי לרעה במצב הכלכלי או היערכותו להמשך משבר הקורונה והשלכות כלכליות אפשריות.

חג שמח ותרגישו חופשי לפנות אלי בכל שאלה/הבהרה הילה

הילה אראל-שמש

הילה אראל-שמש

עורכת דין ונוטריונית, יועצת לחברות וארגונים בתחום דיני עבודה ומעבירה הרצאות בנושא
הטרדות מיניות בעבודה
והתעמרות במקום העבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה