על היתרונות והחסרונות במעבר לסטטוס פרילאנס.ית

בזמן האחרון פונים אלי עוד ועוד מעסיקים לייעוץ בנושא שינוי סטטוס העובדים שלהם או חלקם למתכונת FL וממגוון הענפים והתפקידים. חלקם של העובדים מעדיפים גם כן לעבור לסטטוס השונה.

לכאורה סטטוס עם לא מעט יתרונות לשני הצדדים, ועדיין, רגע לפני השינוי,

 בואו נדבר על מה נכון וכדאי לבדוק :

 כפרילאנס יהיה העובד רשאי לתת שירותים לעסקים נוספים. מנגד לא יהיה זכאי לזכויות מסוימות.

הפרילאנסר בהגדרתו הוא "סוֹפֵר בִּלתִי תָלוּי". כלומר בעוד שכיר מוגן לפי חוקת העבודה וזכאי לזכויות כגון הפרשות פנסיוניות, הבראה, ימי חופשה, ימי מחלה, דמי הודעה מוקדמת או פיצויי פיטורים – נותן השירותים שאינו ׳עובד׳ לא זכאי.

עלויות התפעול יעברו מכם אל הפרילאנס – כעת כבעל עסק תהיינה לו עלויות של שיווק וגיוס לקוחות, שכירת משרד, העסקת עובדים והוא יצטרך לספק לעצמו רשת ביטחון תעסוקתית.

הוא יהיה רשאי לעבוד בעבודות נוספות משום שבהיותו עצמאי הוא רשאי לתת שירותים לכמה עסקים במקביל (ולא רק עבורכם) בניגוד למצב בו היה שכיר. הוא לא יהיה מחויב באותה רמת זמינות שהתרגלתם אליה.

התשלום יהיה גבוה יותר וכנגד חשבונית, בין אם מפני שמדובר לרוב באנשי מקצוע מנוסים ומקצועיים יותר משכירים, ובין אם בשל הזכויות הסוציאליות שמגולמות בחשבונית. הפרילאנס עשוי לבוא במקומם של שני שכירים או יותר, האפקטיביות של העבודה שלו עשויה להביא לערך כלכלי רב עבורכם: הוא אינו תופס מקום או משרד, ואתם, כמי שתשכרו את שירותיו תהיו משוחררים מכל חבות כלפיו לפי חוקת העבודה, מה שמקטין משמעותית חשיפה לתביעות ודרישות בהמשך.

חשוב לדעת! שמעמד ה"פרילאנס" לא נקבע רק לפי הדרך בה תופסים אותה הצדדים או רק לפי מה שנקבע בהסכם, אלא לפי הפרקטיקה. היחסים נבחנים לפי מבחנים שנקבעו בפסיקה. המבחן העיקרי הוא מבחן ההשתלבות. עד כמה השתלב במערך הארגוני, האם הפעולות שמבצע מהוות חלק אינטגרלי מהפעילות של העסק או פעילות משלימה. כמו כן תיבחן השאלה האם יש לפרילאנס עסק עצמאי או חברה בע"מ, האם הוא נותן שירותים לעוד חברות ועסקים, האם נושא בעלויות של העסק שלו, מפריש לעצמו הפרשות פנסיוניות ומתנהל עצמאית מול רשויות המס וביטוח לאומי.את כל אלה תהיו חייבים לוודא מולו ולקבע בהסכם החדש ביניכם.

מבחנים נוספים הם מבחן הקשר האישי שבודק האם ההתחייבות והחובה לבצע את העבודה היא אישית או שמא הוא רשאי לשלוח מישהו במקומו, או למשל, על מי מוטלת החובה לדאוג למחליף כשהפרילנאס לא זמין.

מבחן הפיקוח גם הוא, כמובן, משמעותי. להבדיל משכיר שנתון לפיקוח ולמרות שלכם  ולמסגרת נוקשה יותר, לפרילאנס גמישות רבה יותר. כמו כן תיבחן מסגרת שעות העבודה, האם קבועה? או פר פרוייקטים? האם נקבע סף מינימאלי של שעות בחודש? וכן הזמינות – האם הפרילאנס רשאי לסרב למתן השירותים מחמת עומס? מה שלא מתקבל על הדעת אצל שכיר. מקום העבודה הפיזי גם הוא ייבחן– היכן מתבצעת העבודה? האם אצלכם בארגון או במשרדים או שמא במשרד הפרילאנס, וכן מי מספק את כלי העבודה אם יש.

לסיכום, היתרונות במעמד הם רבים: גמישות בשעות, אפשרויות להגדלת כמות מקורות הפרנסה וגמול שעתי גבוה יותר. החסרונות עבורו הנם שהוא אינו "עובד", אלא עצמאי לכל דבר וענין. הוא לא יהיה זכאי לדמי אבטלה או ליתר זכויות מחוקת העבודה. כמו כל עסק תהיינה לו עלויות של שיווק וגיוס לקוחות, שכירת משרד, העסקת עובדים והוא יצטרך לספק לעצמו רשת ביטחון תעסוקתית. אם אתם.ן מעסיקים.ות שחושבים.ות על שינוי סטטוס של אחד.ת או יותר מעובדים.ות שלכם.ן למתכונת FL – דברו איתי ואשמח לסייע.✔

הילה אראל-שמש

הילה אראל-שמש

עורכת דין ונוטריונית, יועצת לחברות וארגונים בתחום דיני עבודה ומעבירה הרצאות בנושא
הטרדות מיניות בעבודה
והתעמרות במקום העבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה