"שלחתי את העובד לפגישות והוא גנב לי לקוחות"

אי תחרות ושמירה על סודות מסחריים אלה הם שני נושאים שונים אך לא לגמרי נפרדים. כאשר עובד גונב "סוד מסחרי" הוא יעשה זאת בדרך כלל לצורך תחרות במעסיק במישרין או בעקיפין, אך לא בהכרח. בכל מקרה הנזק עלול להיות עצום ואף עד חורבן העסק.

תחרות במעסיק אינה קשורה בהכרח לסודות מסחריים, היא יכולה להתבטא בכך שעובד עוזב את המעסיק לאחר שצבר את כל הידע וההכשרה ופתח בעסק מתחרה. אלא שבמקרה זה, לרוב, לא יהיה מדובר ב"סוד מסחרי" וגם ככל הנראה לא בהפרת מגבלת התחרות. עובד שהוכשר באופן טבעי במהלך העסקתו ואחכ עבד באותו המקצוע לא ייחשב כמי שמתחרה במעסיקו, כישוריו אלה הם בגדר קניינו האישי. דרגות החומרה הן שונות לחלוטין בין עובד ש"רק" פתח עסק מתחרה אל מול עובד שגנב לקוחות וספקים ממש מהמעסיק לצורך העסק המתחרה ובכך מעל באמונו וגרם לו נזקים משמעותיים. למשל, מקרה שהגיע למשרדנו – מעצב שיער שגילה שבמשך כמה חודשים עובדת במספרה שלו הזמינה לקוחות אליה הביתה לתספורת במחיר מופחת ואף רכשה מהספקים שלו מוצרי שיער לצורך מכירה לאותן הלקוחות במחיר מוזל. כמובן שמדובר בתחרות אסורה ופגיעה חמורה של אמון המעסיק בעובדת שלו.בהסכמי עבודה אנחנו מעבים את ההגנה על המעסיק בנושא הזה וקובעים פיצוי מוסכם למקרה של תחרות ופגיעה.  הואיל ומדובר בשתי זכויות מתנגשות – חופש העיסוק אל מול הזכות לקניין -אנחנו נבחן את האיזונים, הסיכונים ודרך הפעולה במקרה שלכם לצורך החלטה ופעולה מדויקת.

הילה אראל-שמש

הילה אראל-שמש

עורכת דין ונוטריונית, יועצת לחברות וארגונים בתחום דיני עבודה ומעבירה הרצאות בנושא
הטרדות מיניות בעבודה
והתעמרות במקום העבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה