חל״ת בזמן מלחמה  – כנראה שלא נוכל להתחמק ממנה, אז בואו נדבר עליה

עקב המלחמה ולאור מתווה האוצר שהוצע, רשתות גדולות כבר הודיעו על הוצאה של אלפי עובדים ועובדות לחלֿ״ת. האם חל״ת (חופשה ללא תשלום), היא האופציה הנכונה גם עבור העסק שלכםן?

אם פעילות העסק שלכםן נעצרה, או נפגעה, באופן מלא או חלקי, ובאופן שגם עבודה מרחוק לא תועיל, ייתכן שחל״ת זו אופציה שיכולה להתאים גם לכםן וגם לעובדים ולעובדות שלכםן (שחלקם חוששים להגיע לעבודה או מעדיפים להישאר עם הילדים בבית).

בניגוד לקורונה, שבה הונחינו להימנע מהתקהלות או הגעה לעבודה בשל ריחוק חברתי, הרי שכעת אין מניעה להגיע לרוב מקומות העבודה בארץ, בכפוף להנחיות פיקוד העורף.

מסיבה זו ישנה התנגדות, הן מקרב האוצר והן מקרב הסתדרות העובדים והתאחדות התעשיינים, למודל החל״ת שנקבע בקורונה לפיו עובדים הוצאו לחל״ת וקיבלו דמי אבטלה ללא תנאים מוקדמים.

המודל ההוא יצר את ניתוק הקשר בין העובדים למקום העבודה, ועל כך אין כוונה לחזור.

יחד עם זאת, חל״ת היא אופציה אפשרית, והיא מזכה בדמי אבטלה בתנאים מסוימים, כגון תקופת החל״ת, מימוש ימי חופשה, גיל ותקופת אכשרה. אם בכל זאת, אתםן סבורים/ות שחל״ת היא הצעד הנכון כעת עבור העסק שלכםן, ריכזנו כמה נקודות שחשוב שתדעו:

  • הוצאה לחל״ת מחייבת הסכמה הדדית, שכן מדובר בשינוי מהותי ביחסי העבודה. לכן, מוצע לערוך כתב הסכמה לעובדים ולעובדות, ובו לפרט את זכויותיהםן וחובותיהםן בתקופה זו, טרם חתימה עליו. שימו לב בהקשר זה לאוכלוסיות מוגנות כגון עובדות בהריון, עובדים בחופשת הורות או בתקופה של 60 ימים לאחריה, עובדים במהלך טיפולי פוריות, עובדת השוהה במקלט לנשים נפגעות אלימות ועוד, כל אלה יצריכו היתר ממשרד העבודה לצורך הוצאה לחל״ת.
  • זכאות לדמי אבטלה תינתן רק לעובדים ועובדות שיצאו לחל״ת של 30 יום ומעלה ביוזמת המעסיקה ובתנאים נוספים כאמור. הזכאות תיבדק על ידי המוסד לביטוח לאומי והתשלום יחל רק לאחר ניכוי ימי חופשה. לכן, מוצע לעודד את העובדים לנצל את ימי החופשה שלהם טרם החל״ת.
  • יחסי העבודה נמשכים בתקופת החל״ת אך הותק לא נצבר, כלומר, זכויות הקשורות בותק כגון חופשה, מחלה, הבראה, הודעה מוקדמת, כל אלה לא נספרות. אשר לפיצויי פיטורים, אם החל״ת נמשכת עד 14 יום, התקופה תחשב לצורך חישובם, ואולם חל״ת שתתארך מעבר ל 14 יום לא תחשב כוותק לצורך חישוב הפיצויים.
  • הפרשות פנסיוניות או לקה״ל לא מבוצעות במהלך החל״ת ומוצע לעובד/ת לדאוג לכך עצמאית מול קרן הביטוח.
  • דמי ביטוח לאומי ישולמו ע״י המעסיקה במשך 2 חודשים קלנדריים. לאחר מכן על העובד/ת לשלמם עצמאית למוסד לביטוח לאומי.
  • עובד או עובדת שמסרבים לחתום להוצאה לחל|״ת, זכאים להתפטר בדין מפוטר. קרי, עליהם לתת הודעת התפטרות ויש לערוך להם גמר חשבון ולשלם להם את מלוא זכויותיהםן כאילו פוטרו.

ואחרון, אך לא בחשיבות – אנחנו מצויים בימים רגישים מאד והעובדים והעובדות, כמו בכל עסק, הם המשאב היקר והחשוב ביותר. חלקם חוששים לצאת מהבית וחלקם אף חוו אובדן אישי. מקום העבודה הוא גם מקום שיכול לייצר יציבות ושגרה בטוחה דווקא בימים אלה, ומוצע שהאצבע לא תהיה ׳קלה על ההדק׳. אם יש אפשרות לעבודה מהבית, או להציע חלקיות משרה או סיוע נפשי או מימוני לעובדים, כל אלה, ככל והם אפשריים מבחינת העסק, יכולים להועיל לאווירת השיתוף ולהמשכיות פעילות העסק. נסו לחשוב יצירתי והעזרו בליווי משפטי.

אל תהססו לפנות אלי בכל שאלה או הבהרה

הילה

הילה אראל-שמש

הילה אראל-שמש

עורכת דין ונוטריונית, יועצת לחברות וארגונים בתחום דיני עבודה ומעבירה הרצאות בנושא
הטרדות מיניות בעבודה
והתעמרות במקום העבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה