גם אם אתם.ן בטוחים.ות שכך נכון לעשות: חשבו 20 פעם לפני שינוי תנאי העסקתה של עובדת ששבה מחופשת לידה

בפסק דין מנומק הבהיר לאחרונה בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב, ששינוי חד צדדי בתנאי העסקתה של עובדת ששבה מחופשת לידה, לרבות מידור שלה ושינוי מהותי בתפקידה, הוא פסול ומנוגד לחוק.

במקרה הנדון דובר על עובדת שהחלה עבודתה כמנהלת פרויקטים בעמותה בחודש החמישי להריונה. כחודשיים לאחר תחילת העסקתה יצאה לשמירת היריון עד ללידה והוחלפה בפרילנסרית שחתמה על חוזה עם העמותה לתקופה קצובה (שהוארכה בהמשך). המנהלת לא יצרה קשר עם העובדת במשך שמירת ההיריון וחופשת הלידה, ואף הוציאה אותה מקבוצת הווטסאפ של העובדים.

המחליפה נשארה בתפקידה כמנהלת הפרויקט, גם לאחר ששבה העובדת מחופשת לידה, ובתוך כך ניטלו מהעובדת כל סמכויותיה באופן שלא אפשר לה להשתלב מחדש. לא בוצעה לה חפיפה ראויה, לא נתנו לה משימות לבצע וביטלו את הפגישות שקבעה לצורך ביצוע עבודתה. נאמר לה שלא סומכים עליה וקיים חשש שהיא "תפיל" את הפרויקט השנתי עליו היתה אחראית לפני הלידה. בנוסף, היא התבקשה לעבור מ-4 ל-5 ימי עבודה בשבוע וגם לעבוד אחה"צ, בעוד המחליפה היתה זמינה בכל שעות היום.

העובדת שחשה פגועה הציעה לסיים את העסקתה בצורה יפה תוך קבלת זכויותיה. אבל המעסיקה, בניסיון לעקוף את חוק עבודת נשים, השיבה ש"הכי טוב יהיה" שתוציא הודעת 'התפטרות לצורך טיפול בילד'. בנסיבות בהן נגזל ממנה תפקידה ולא ניתן היה לצפות ממנה שתמשיך להגיע לעבודה, קבע בית הדין שיש לראותה כ'מתפטרת בדין מפוטרת'.

למרות שלעמותה היו טענות ענייניות (ככל שהיו מוכחות) כגון, שהעובדת לא קידמה דבר בפרויקט שהיתה אחראית על ניהולו, שגרמה נזקים ושהיה חוסר שביעות רצון מתפקודה, לא השתכנע בית הדין וקבע שלא ניתנה לה הזדמנות אמיתית להשתלב בעבודה ופסק לה פיצוי בסך 10,000 ₪ בגין הפרת חוק עבודת נשים בשל שינוי תנאי העסקתה, ופיצוי בסך 25,000 ₪  בגין הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה מאחר שהופלתה בשל היותה אֵם. בנוסף חויבה העמותה לשלם לעובדת הוצאות משפט ושכר עו"ד בסך 10,000 ₪.

ממני אליכםן-

לא סתם קובע החוק כי יש לאפשר לפחות 60 יום לעובדת ששבה מחל"ד להוכיח את עצמה לפני ההחלטה על פיטוריה. גם אם אתם.ן סבורים.ות שהתפקוד שלה השתנה או התדרדר ומבחינתכםן זו לא אותה העובדת שהיתה לפני שיצאה לחל"ד, פנו אליה, דברו איתה, בדקו עמה האם קרה משהו, אולי תגיעו להסכמות בנוגע לשינוי אופי התפקיד או השעות, אך בשום אופן אל תחליטו חד צדדית על שינוי בתנאי העסקתה או תפקידה. מעבר לכך שהדבר מנוגד לדין ואתם מסתכנים.ות, ישנם את יחסי האמון עמה שגם להם יש ערך לא מבוטל. תקשורת היא בדרך כלל האמצעי היעיל ביותר לפתרון כל דילמה, וכמובן קבלו ליווי ויעוץ משפטי.

יש לכםן שאלה/ייעוץ?

פנו אלי

שלכםן

הילה

הילה אראל-שמש

הילה אראל-שמש

עורכת דין ונוטריונית, יועצת לחברות וארגונים בתחום דיני עבודה ומעבירה הרצאות בנושא
הטרדות מיניות בעבודה
והתעמרות במקום העבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה