מה זה "סוד מסחרי"?

מאמר משפטי מאת הילה אראל-שמש, עורכת דין ונוטריונית

רבים המעסיקים שמתייעצים איתי בנוגע לגניבת "סוד מסחרי" על ידי עובד שלהם, או נכון יותר מבקשים להגן על עצמם בנושא זה. אבל מה זה "סוד מסחרי"? בהגדרתו, מדובר במידע שאינו נחלת הכלל, שהוא מהווה חלק מקניין המעסיק ושהמעסיק השקיע מאמצים ומשאבים להשגתו.

האם רשימת לקוחות נכללת תחת הגדרת "סוד מסחרי"? בהחלט כן! לפני מספר חודשים חייב בית הדין לעבודה עובד לפצות את המעסיק שלו ב-50,000 שקל לאחר שעשה שימוש ברשימת הלקוחות של המעסיק שלו (סע"ש 13857-06-13).

המעסיק הצליח להוכיח שהעובד פנה באופן שיטתי ללקוחות העסק עם סיום עבודתו על מנת לשדל אותם להעביר את עסקיהם לטיפולו. "מדובר בגזל של לקוחות" קבע השופט ד"ר יצחק לובוצקי בהחלטתו "אני מפקפק בתמימותו של העובד בהקשר זה. אמת: חלק מהלקוחות היו קרוביו ומכריו. ואולם אין בעובדה זו כדי להתיר לו לעשות שימוש ב'רשימת הלקוחות', שהושגו במהלך ועקב עבודתו אצל המעסיק. אני גם לא מסכים עם טענת העובד שמדובר בלקוחות ששייכים לו. לעובד אין בעלות על הלקוחות. מדובר ברשימת לקוחות שקשה להשיגה, והעובדה כי הושגו במאמץ של העובד מלמדת שמדובר ב"סוד מסחרי".

רשימת לקוחות  תוכל להוות "סוד מסחרי" המהווה חלק מקניין המעסיק בנסיבות בהן יוכח שדרוש מאמץ מיוחד להשיגה, כאשר הקובע הוא מהות הרשימה ותכולתה, ולא שמה או כינויה על ידי הצדדים. חשיבותה של רשימת הלקוחות אינה בזהות הלקוחות, אלא בתנאי ההתקשרות.

במקרה זה הפיצוי שנפסק לעובד בגובה 50,000 שקל, נקבע כרף מינימלי בנוגע להפרת חובת הנאמנות שלו כלפי מעסיקו, מבלי לקבוע אם מדובר ב"גזל סוד מסחרי" או "הפרת חוזה" עקב התנהגות שלא בתום לב.

הילה אראל-שמש

הילה אראל-שמש

עורכת דין ונוטריונית, יועצת לחברות וארגונים בתחום דיני עבודה ומעבירה הרצאות בנושא
הטרדות מיניות בעבודה
והתעמרות במקום העבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה