מה קורה לעובד שמפר התחייבותו שלא להתחרות במעסיקו ועושה זאת תוך כדי עבודה?

מאמר משפטי מאת הילה אראל-שמש, עורכת דין ונוטריונית

ספוילר: סנקציה חמורה!

לאחרונה פסק בית הדין לעבודה בבאר שבע שלילת 75% (!) מפיצויי הפיטורים של מנהל מסעדה שפתח מסעדה מתחרה בזמן עבודתו [סע"ש 38417-01-15]. זו סנקציה קיצונית שלא נתקלים בה הרבה.

העובד פוטר לאחר למעלה מ-6 שנות עבודה, בטענה שהוא מעל באמון בעל המסעדה, והפר הפרת משמעת חמורה לאחר שהתברר שבזמן בו ניהל את המסעדה פתח עם עובד לשעבר מסעדה מתחרה בעיר, רשם את הבעלות על שם אשתו, והעביר חומרי גלם למסעדה החדשה.

העובד הגיש תביעה נגד המסעדה בגובה כ-350,000 שקל לפיצויי פיטורים, זכויות סוציאליות ופיצוי בגין לשון הרע. המסעדה מצידה הגישה תביעה נפרדת בה עתרה לחייב את העובד בפיצוי ללא הוכחת נזק בגובה 200,000 שקל בגין גניבת סודות מסחריים.

השופט צבי פרנקל קיבל את טענת המסעדה שמדובר במקרה המצדיק פיטורים ללא מתן הודעה מוקדמת, והורה לשלול מהעובד 75% מפיצויי הפיטורים לאור התנהלותו וקבע:

"הסכם העבודה קובע בצורה ברורה שהעובד יקדיש את רוב זמנו, מרצו, כושרו ומומחיותו על מנת לקדם את ענייני המסעדה, ואף תפקידו אוסר עליו לעסוק בעיסוק אחר ללא קבלת אישור מהחברה מראש ובכתב". ועוד דבר מענין:

"גם אם אשתו של העובד היא זו הרשומה כשותפה, התרשמנו שמדובר ברישום למראית עין בלבד. העובד היה הרוח החיה והפעילה בהקמת המסעדה המתחרה, והיה עליו לבקש את רשותה של המסעדה לפתוח מסעדה באילת".

בית היתר הסתמך בין הדין על פסיקת בית הדין הארצי (ע"ע 62/08) שהקמת עסק מתחרה על ידי עובד בעודו מועסק במקום העבודה מהווה הפרה חמורה של חובת האמון. עוד פסק בית הדין הארצי (ע"ע 2912-11-10) שככל שמדובר בעובד בכיר יותר כך תחול עליו חובת נאמנות מוגברת.

נוכח התפקיד הבכיר, קבע בית הדין במקרה של המסעדה, כי יש להרתיע מהתנהגות זו ולשלול את מרבית הפיצויים. עובד שמתחרה במעסיק במהלך העבודה עבורו מסתכן שישללו ממנו מלוא פיצויי הפיטורים או מרביתם.

הילה אראל-שמש

הילה אראל-שמש

עורכת דין ונוטריונית, יועצת לחברות וארגונים בתחום דיני עבודה ומעבירה הרצאות בנושא
הטרדות מיניות בעבודה
והתעמרות במקום העבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה