"אוף השימוע הזה"

מאמר משפטי מאת הילה אראל-שמש, עורכת דין ונוטריונית

לפני מספר חודשים נפגשתי עם מנכ"ל חברה שמעסיקה אלפי עובדים. הוא שיתף אותי בכך שהחברה שלו פועלת תמיד לשלם לעובדיה על השקל את מלוא זכויותיהם ומקפידה הקפד היטב בכל הקשור בתנאי העסקתם. אחד הנושאים שהציקו לו היה ענין השימוע.
'אוף שימוע הזה', הוא אמר לי 'לא מבין מה צריך את זה? אם החלטנו שעובד לא מתאים אז הוא לא מתאים. נקודה. ומה זה הזימון הזה? הפרוטוקול? למה להקשות?"

תכלס צודק. אבל לא לגמרי: 

יש תכלית לענין השימוע, קיים הגיון במתן הזדמנות/במה לעובד לשכנע אתכם המעסיקים למה לא לפטר אותו.  זה הגון ונכון לשני הצדדים ונכון לתת לו את זכות הטיעון. אבל מה שנלווה לשימוע יכול בהחלט להעיק. ולמה הכוונה?

יש כללים לשימוע שנקבעו על ידי בית הדין הארצי, ואם השימוע לא נעשה על פי אותם כללים (ולפעמים מספיק "חור" קטן שפוגם בהליך) עשוי העובד לקבל (ויקבל!) פיצויים בשווי עשרות אלפי שקלים ויותר. פגם שכזה יכול להיות למשל זימון שאינו מספיק מפורט או שניתנה הודעה במעמד השימוע שהעובד מפוטר.

כדי שלא 'תיפלו' בנקודה הזו –  הנה 11 כללי עשה ואל תעשה:

  1. הזימון לשימוע יהיה בכתב ויפורטו בו טענות המעסיק בגינן מבוצע השימוע (אפשרי גם לצרף מסמכים רלוונטיים). יפורטו גם מועד ומקום השימוע.
  2. תנו לעובד זמן סביר להיערך לשיחת השימוע (יומיים שלושה זה תקין).
  3. הודיעו לעובד בזימון שהוא זכאי להגיע לשימוע בליווי עו"ד או כל אדם אחר.
  4. אם העובד מבקש דחיה, אפשרו לו זמן סביר. לגיטימי שירצה להיערך לשימוע.
  5. תעדו את השימוע בפרוטוקול והחתימו את העובד עליו. עורך השימוע רשאי להקליט.
  6. ודאו עם העובד שהוא מודע לכך שמדובר בשיחת שימוע לפני פיטורים, ושדבריו במהלך השיחה יובאו בחשבון לצורך החלטה סופית בעניינו.
  7. השתדלו לערוך את השימוע בשניים, כאשר אחד הוא המנהל הישיר, בפרט אם מדובר במעסיק גבר ועובדת (ובכלל טיפ – השתדלו למנע משיחות עם עובדת בארבע עיניים למען הודאות).
  8. הציגו בפני העובד את הטענות נגדו גם אם הן כבר ידועות לו, ואפשרו לו להגיב. נסו עד כמה שניתן לערוך את השימוע בנפש חפצה, כך שאתם באמת מקשיבים לו מבלי להראות לו שהחלטתם כבר (אם החלטתם כבר). אתם כמובן לא חייבים להגיב לו.
  9. לאחר השימוע שקלו את הטיעונים שהעלה העובד.
  10.  השתדלו לא לפטר מיידית לאחר השימוע. זה עלול להיראות כפיטורים שהוחלט עליהם טרום השימוע (יומיים שלושה לאחר השימוע זה זמן סביר).
  11. שמרו העתק של הזימון לשימוע, פרוטוקול השימוע וכל התכתבות בנושא.

הילה אראל-שמש

הילה אראל-שמש

עורכת דין ונוטריונית, יועצת לחברות וארגונים בתחום דיני עבודה ומעבירה הרצאות בנושא
הטרדות מיניות בעבודה
והתעמרות במקום העבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה