זכויות המעסיק ערב חג הפסח

מאמר משפטי מאת הילה אראל-שמש, עורכת דין ונוטריונית

ערב חג הפסח הגיע והקושיות רבות:  האם חובה להתייצב לעבודה בחול המועד? האם ישנה תוספת שכר עבור עבודה בחול המועד? האם המעסיק יכול לחייב את עובדיו לצאת לחופשה מרוכזת? מהי תוספת שכר עבור כל שעה בערב חג? ובמוצאי החג? האם עובד שאינו יהודי זכאי לתוספות שכר בערב החג? 

אז הנה תשובות שיעשו לכם סדר:

עבודה בחול המועד – החוק שותק בנוגע לשעות העבודה בחול המועד. ימי חול המועד הם ימי עבודה רגילים לכל דבר וענין אלא אם ישנו הסכם קיבוצי החל על מקום העבודה או הסכם אישי הקובעים אחרת.

חופשה כפויה מרוכזת בחול המועד – למעסיק יש זכות להסדיר את מועדי החופשות של עובדיו בכפוף להוראות החוק. בהתאם לכך רשאי המעסיק להוציא את עובדיו לחופשה מרוכזת כפויה בכפוף לשני תנאים מצטברים: הראשון, שלעובדים יש צבירה מספקת של ימי חופשה; השני,  שהודיע לפחות שבועיים מראש על החופשה, ככל שאורכה 7 ימים לפחות. אם לעובד אין מספיק צבירה לא יהא המעסיק רשאי לצבור לו ימי חופשה במינוס.

חופשה בערב חג ובחול המועד– ימי חופשה בערב חג או בחול המועד דינם כיום חופשה מלא.

עבודה בחג – שעת עבודה בחג תזכה ב- 150%; שתי השעות הנוספות יזכו את העובד בתוספת של 25% על ה- 150%, כלומר 175% בסה"כ; והשעה הנוספת השלישית תזכה בתוספת של 50% על ה- 150%, כלומר 200% בסה"כ. עבור העובד היהודי ייחשבו ימי חג תמיד למועדי ישראל, ואילו, עובד שאינו יהודי רשאי לבחור בין מועדי ישראל לבין חגי דתו.

עבודה במוצאי החג – שכר עבור מוצאי חג הוא ללא תוספת, ואולם, אם העובד החל לעבוד במוצאי החג בטרם חלפו 36 שעות מאז סיים את עבודתו לפני החג, תיחשב העבודה במוצאי החג כעבודה ביום חג המזכה בשכר של 150%.אין חפיפה בין ימי חג לימי חופשה  – ימי חג לא יבואו במניין ימי החופשה השנתית.  אם ימי החג חלים במהלך החופשה, יראו את החופשה כנפסקת לאותם הימים וימי החג לא ינוכו ממכסת ימי החופשה השנתית של העובד

הילה אראל-שמש

הילה אראל-שמש

עורכת דין ונוטריונית, יועצת לחברות וארגונים בתחום דיני עבודה ומעבירה הרצאות בנושא
הטרדות מיניות בעבודה
והתעמרות במקום העבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה