3 מילים בהסכם עבודה שעלו למעסיק ביוקר

מעסיק ועובד חתמו על הסכם עבודה. באחד מסעיפי ההסכם נקבע ש"לאחר השנה הראשונה יעלה שכר העובד". בפועל, העובד שהה 7 חודשים בחל"ת, לא מילא את מכסת 12 החודשים ותבע את ההעלאה. המעסיק התנגד להעלאה והשיב שהכוונה בעת ניסוח הסעיף היתה עבודה בפועל, וכן שתקופת החל"ת ממילא לא צוברת ותק.

אבל תתפלאו, בית הדין העדיף את גרסת העובד. בפסק הדין שניתן בספטמבר האחרון, נקבע שנוסח הסעיף אינו "לאחר 12 חודשי עבודה בפועל" או "לאחר שנת עבודה" ובכלל, לשון הסעיף אינה כוללת את המלה "עבודה".  ולכן, בית הדין לא קיבל את טענת המעסיק לפיה כוונתו בזמן חתימת ההסכם היתה ל-12 חודשי עבודה מלאים. בנוסף, קיים הכלל הפרשני לפיו כשלחוזה ניתנים פירושים שונים, תינתן עדיפות לצד שלא ניסח את ההסכם, כלומר העובד. אשר לחל"ת, קבע בית הדין, אין רלוונטיות לנושא העדר צבירת הזכויות ביחס לניסוח החוזה.

מה למדנו מזה – הסכם עבודה הוא לא מסמך שתרצו להוריד מגוגל או להעתיק מעסק אחר. ניסוח מדויק של הסכם עבודה הוא מלאכת מחשבת שמתאמת בין כל זכויות הצדדים לבין אופיו וניסיונו של העסק ביחסיו עם העובדים.

הסכם עבודה חייב לקחת בחשבון כל תרחיש אפשרי שיכול לקרות בעסק שלכם, וכדאי מאד שתנצלו לשם כך את ניסיון העבר שלכם מול העובדים, למען מניעת הישנות שגיאות. הסכם עבודה חייב להיות מדויק, מותאם ותפור בול לכוונה שלכם בדרך לעצב את יחסי העבודה. אל תשאירו פתח ואל תשאירו ניסוחים עמומים. זכרו שזכויות העובדים טבועות בחוקת עבודת מגן, שלכם לא.

ניסוח מדויק של הסכם עבודה הוא קריטי לאיזון הזכויות בין העסק לעובד וישמור ויגן על הזכויות שלכם כמעסיקים, הקנין שלכם והכספים שלכם. דאגו שיהיו בחזקתכם הסכמי עבודה תפורים בול למידות העסק שלכם, ודאגו לעדכן אותם מעת לעת בעזרת ייעוץ משפטי.

רק הסכמים כאלה ייצרו וודאות לשני הצדדים ויגנו (בעיקר) עליכם כמעסיקים מפני תביעות מיותרות.

יש לכם שאלה/התייעצות?

דברו איתי

שלכםן

הילה

הילה אראל-שמש

הילה אראל-שמש

עורכת דין ונוטריונית, יועצת לחברות וארגונים בתחום דיני עבודה ומעבירה הרצאות בנושא
הטרדות מיניות בעבודה
והתעמרות במקום העבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה

הרשמו לניוזלטר

לקבלת עדכונים, מאמרי דעה אקטואליים וטיפים במגוון נושאים בדיני עבודה